Assignment 4

"Leta upp en plats utan plats.
Lyssna tll vad den har att säga.
Anteckna.
Bygg något där som svarar."
 
Först drogs mina tankar till platser där det inte finns någon plats. Alltså en full skrivbordslåda där inget nytt får rum.
Eller vår hall i kollektivet, där det ligger skor huller om buller. Men sen vandrade mina tankar vidare.
Kanske är det en mental plats, där jag inte fysiskt kan befinna mig?
Jag bestämde mig för att lägga mig ner och meditera en sisådär 30 minuter.
Det var lättare sagt än gjort i ett hus fullt av människor (särskilt eftersom jag bor nästintill köket).
Istället gick jag upp en våning och lade mig i en annan säng.
 
Under meditationen, som gick lite halvdant, så besökte jag olika platser. Nedbrunna hus och ruiner.
Övergivna byggnader och ödsliga landskap. Men är inte alla dessa ställen också platser?
Jag ville nå längre bort. Jag kände på orden.
Plats utan plats.
Finns det någon plats mellan platserna?
Mellanrum.
Mellan rum. 
Vad finns mellan rummen?
 
Utanför rummet jag befann mig i finns en korridor. Den knyter samman fyra rum, men det är heller ingen plats där några ting platsar.
Jag började lyssna.
 
Jag hör fotsteg. Vem är det som går? Kommer någon hit? Eller ska de upp för trappan?
Vilka är det som rör sig på platsen utan plats? Vilka befinner sig i mellanrummet?
 
 
 
Allmänt, Assignments | | Kommentera |
Upp